נשוב להיבנות

שבוע החיים המשותפים

בגני הילדים, בבתי הספר ובקהילות

10-16.11

2024

ט-טו חשוון

תשפ״ה

להיבנות מהמחלוקת

הצעות ללימוד ולפעילות, עקרונות וכלים
בנושא יום הזיכרון לרצח רבין לקהילות

יום הזיכרון לרצח רבין הוא יום קשה בציבוריות הישראלית. ביום זה אנו נזכרים ברצח ראש הממשלה
יצחק רבין, ובמחלוקת העמוקה שקרעה את העם לפני הרצח,
בגן הילדים לא נעסוק בצד ההיסטורי של יום הזיכרון, כי הילדים צעירים מכדי להתמודד עם ההבטים
הפוליטיים של הרצח. אנו נעמיד במרכז היום את העיסוק במחלוקות, קונפליקטים, ריבים וכעסים
ובדרכים הנכונות להתמודד איתם.
כמו בכל נושא בגן, גם כאן נדון בנושא בעזרת סיפורים, שירים, שיח והפעלות.

אגדת גשר סיפר מחדש שלמה אבס.

נושאים לדיון :
● למה רבו החברים מאגדת גשר?
● איזה סיבות נוספות יש למריבות בין חברים?
● כיצד מרגישם בזמן מריבה?
● האם רבת פעם עם חבר? מדוע?
● מה עשית אחרי המריבה?
● האם קרה לך שרצית לסלוח ולוותר אבל לא הצלחת לעשות זאת?
● האם יש לילדים הצעות נוספות לפתרון המריבה?
● מהי ההרגשה אחרי שמשלימים?
● הילדים יספרו סיפור על מריבה בין חברים ותוצאותיה
פעילות
● בקשי מהילדים לצייר גדר בדף אחד, וגשם בדף אחר. שוחחי עם הילדים על הצבעים שבחרו
כדי לצבוע את הגדר ואת הגשר. מדוע בחרו דווקא בצבעים אלה?
● המחיזו את הסיפור "אגדת גשר". עם הילדים. כדאי להשתמש בקוביות כדי לבנות את הגדר
ואת הגשר. אפשר להשתמש באותן קוביות ולהפוך אותן מגדר לגשר.

פיל ישן על השביל מאת שרון אולמן סטפנסקי

נקודות לדיון:
● מה עשו החברים כשראו שהפיל חוסם את הדרך?
● למה דווקא הנמלה הצליחה להזיז את הפיל?
● אילו רעיונות נוספים תוכלו לתת לחברים כדי להזיז את הפיל מהשביל?
● כשחבר בגן מפריע לכם לשחק – איך תוכלו לפתור את הבעיה?


פעילות:
● העלי את ההצעות של הילדים לפתרון הבעיה על הכתב. אפשר ליצור קובייה מנייר, לכתוב כל מיני תגובות חיוביות על גבי הפאות שלה ולהוסיף איור שמתאר את הכתוב.
● בכל פעם שהילדים רבים, או שאחד מהם מפריע לחברו )חוסם את דרכו, לוקח את כל הקוביות לעצמו, מעיף עליו חול….( הציעי להם לזרוק את הקובייה ולראות כיצד היא מציעה להגיב).

"מה עושים כשכועסים" מאת חגית בנזימן

נקודות לדיון
● שאלי את הילדים מה הם עושים כשהם כועסים?
● אפשר לרשום את ההצעות על בריסטול ולתלות על אחד הקירות בגן.

הברוגז של ליאור מאת שולה מודן.

נקודות לדיון:
● מה עשה ליאור עם הכעס על גיא?
● איפה הסתתר הכעס? (בבטן של ליאור, בגרון…..)
● שאלי את הילדים איפה מסתתר הכעס שלהם?
● בקשי מהילדים להעלות עוד רעיונות לטיפול בכעס של ליאור. (רצוי להגיע למסקנה שלפעמים טוב להסביר לחבר מדוע כעסנו עליו).

בסיפור זה נדגיש את הסיום: "לא לא אל תרשום/ מחו הילדים פה אחד/ הרחוב הוא של כולם/
נשאל מי נגד, מי בעד"
נקודות לדיון
● מדוע מונעים הילדים מראש העיר לרשום את שם הרחוב?
● איך אפשר לבדוק מי נגד ומי בעד השם?
פעילות
● הציעי לילדים לתת שם לחצר הגן, או לשביל המוביל מן הרחוב אל הגן.
● רשמי את השמות, ונהלי הצבעה בין הילדים על השם.