זקני השבט
פאנל / טד / על דעת המקום
שבוע החיים המשותפים מהווה הזדמנות למפגש של הילדים והנוער במסגרות החינוך המשלב, עם אלו שחלמו והקימו את הקהילה/ הגן/ בית הספר. הזמנת השותפים והשותפות לדרך מהעבר ומההווה, לשתף את נקודות המבט על התהליכים, האתגרים והמסע בדרך לחיים משותפים.
ההיכרות עם החלום, המוטיבציה, היוזמה וההקמה, היא דרך חשובה לחיבור החניכים לחזון החיים המשותפים, ולהכרת הטוב על המפעל החשוב הזה.
אנו מציעים לפנות ל:
-הורים/ סבים שהיה להם חלום שהפך ליוזמה ואז למציאות
-מועצה מקומית או עירייה שהחליטה שחייבים בית ספר משלב בסביבה…
-נשות ואנשי חינוך מיוחדים שלימדו בבית הספר עוד בהיותו בית ספר צומח
-מנהל.ת שעושה כברת דרך עם בית הספר
-תלמידי ותלמידות המחזורים הראשונים שגדלו זה מכבר…
יש לפנות אליהם מבעוד מועד ולהזמין אותם לבית הספר לבוקר מיוחד של זיכרונות לשכבות הבוגרות.
ניתן לערוך פאנל, מפגש בסגנון TED או סיור שטח- על דעת מקום.
מומלץ לקיים בכיתות מפגשי הכנה לפעילות, מומלץ להכין עם התלמידים שאלות מראש ולשתף אותם בחשיבה לקראת האירוע (קישורים לשיעורים רלוונטיים לכך – בלשונית המיועדת לבתי הספר)
פאנל
פאנל חגיגי ובו שלב השאלות הזהות ועוד זמן מה לספר אנקדוטות וזכרונות מההקמה וכד'
שאלות אפשריות:
-מתי עלתה בך המחשבה להיות שותף לקהילה מעורבת/ לשלוח את ילדיך לבית ספר משלב?
-האם היה רגע מסוים שבו הבנת שחיים משותפים בין דתיים מסורתיים לחילוניים הם הנכונים עבורך ועבור משפחתך?
-שתפו בקושי שנתקלתם בו בתחילת הדרך
-איך עברת מחלום על חיים משותפים להנעה לפעולה
-מה האתגר הגדול שנתקלת בו בתחילת הדרך
-מה האתגר של חינוך/קהילה משלבת היום
-האם יש לך תחושה ששינתם משהו בחברה הישראלית
טד
ניתן לקיים בוקר מיוחד בבית הספר אליו נזמין דמויות מקומיות להעביר הרצאת טד עד 15 דק' על התרומה שלהם לבית הספר, על דברים מיוחדים שקרו בדרך להקמת בית הספר, על תובנות על החיים המשותפים וכו'
נק' שכדאי להתייחס אליהן:
תחילת הדרך, החלום, השותפים לדרך, הצלחות לאורך הדרך, קשיים בדרך, חלום מול מציאות, האתגר של החיים המשותפים בהווה, חלומות לעתיד.
על דעת המקום
מתאים בעיקר למרחב הכפרי, אך יכול להתאים גם למרחב העירוני – כהזדמנות למפגש עם הדמויות במיקום היסטורי או סימלי בעיר.
סיור של היכרות עם הישוב מבחינה גאוגרפית, סיפורי הישוב של חלוצות וחלוצי הקהילה. היכרות עם האתוס של הישוב. אפשר גם לקיים חקירה של הישוב דרך שיטוט ואיסוף פרטי טריוויה יישוביים מהמשפחות, השלטים, הנוף ומקומות הכינוס בישוב. איסוף מידע דרך שאלות מוכנות מראש.
ניתן לשלב עצירה בתחנות מיוחדות בדרך, ואף לשלב ביקור בבתים מארחים של חברי הקהילה – במרפסות ובחצרות.